• Till bloggen
  • Instagram
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • Kontakta oss

"Att ta det på allvar och ha roligt"

Publicerad 16 nov 2021

Allmänt Författarskola

Johanna Wester         Foto: Emily Dahl

Johanna Wester Foto: Emily Dahl

När Johanna Wester gick författarskolans projektkurs för fackböcker, Skriv! – Projekt: Facklitteratur, (HT/VT 2018) arbetade hon med det manus som skulle bli den uppmärksammade boken "Catfight – nidbilder av kvinnor i grupp" som nu givits ut av Romanus och Selling (2021).

Johanna på releasefesten med förläggare Susanna Romanus.

Johanna på releasefesten med förläggare Susanna Romanus.

På omslaget till Göteborgs-Posten.

På omslaget till Göteborgs-Posten.

Vi hörde av oss till Johanna och ställde några korta frågor.

Stort grattis till boksläpp! Hur känns det?

Lättat! Flera gånger var det långt ifrån klart att det skulle bli en bok. Det har varit både inspirationstorka, byte av förlag och en inte helt snygg försening från mitt håll, när jag under slutspurten både väntade mitt första barn och jobbade heltid. Så jag är lycklig att Catfight alls blev färdig som bok betraktad. Men det var inte förrän på releasefesten, när jag såg mina föräldrars och vänners glada ögon över champagneglasen, som jag verkligen begrep att okej, nu är det klart. Och då hölls kalaset ändå flera månader försent på grund av Corona! 

Det är inte den första fackboken jag publicerar, för min kompis Diana Olofsson och jag gav ut Saker jag hade velat veta när jag var 15 på Norstedts för ett par år sedan. Men då hade jag henne att luta mig mot genom allt från deadlines till recensioner, och dessutom var det många andra medverkande i boken. Den här gången har jag varit mer allena vid rodret, på ett mer blottat och krävande sätt. Men samtidigt har jag kunnat vila mig mot alla kloka experter i boken!

Vill du berätta lite kort om Catfight - nidbilder av kvinnor i grupp?

Som titeln avslöjar handlar den om myten att kvinnor inte fungerar så bra ihop. Sådant måste sluta antydas, från kultur, politik och media, på det sätt som det gör idag. Och egentligen alltid har gjort. Men boken uppmärksammar också vad det kan bero på när kvinnor faktiskt har samarbetsproblem, skitsnack och rivalitet mellan sig. Vilka stereotyper är det som tvingar fram det? Hur spelar den resursbrist in, som kvinnor lever under i ett patriarkat? Och varför är det så avgörande att vi - trots hur motarbetad vår organisering må vara - går samman i kollektiva anspråk på våra rättigheter? 

Du har tidigare gått här på författarskolan. När du bestämde dig för att söka till kursen, vad var det du tänkte att du behövde hjälp med?

Det mesta, ärligt talat. Jag hade redan gått kursen med ett skönlitterärt projekt, så jag visste att den var ett prima forum för att få lärares stöd, bolla idéer med andra elever och få kurslitteratur som gör skrivarbetet kul. Men jag ville också fortsätta diskutera vad det alls är att skriva. Sådana mer existentiella frågor har ett stort fokus på utbildningen: Vad är möjligt med pennan? Eller snarare: vad är egentligen inte möjligt?

Fick du hjälp med det och i så fall hur?

Ja, absolut. Särskilt stor hjälp fick jag av coachingen, det vill säga när man hörs med en annan elev för att få syn på vad som behöver hända i ens skrivande. Frågeformuläret för det är väldigt bra utformat och en timmes coachning då och då kan innebära insikter om alltifrån att man sover för lite eller borde gå ned i tid på jobbet till att ens synopsis behöver skrivas igenom eller att det är dags att börja ragga förlag.

Vad fick du ut av kursen som helhet?

Kort sammanfattat gav den mig väl råg i ryggen vad gäller både att fokusera på skrivandet i allmänhet och att få ut just den protest mot nidbilder av kvinnor som boken är. 

Något särskilt minne du bär med dig, som du känner betytt extra mycket?

Av en händelse gick det en kvinna på kursen som hade gått en årskurs över mig i högstadiet när jag hade haft det rätt svårt. Vi kände inte till varandra på den tiden, men hennes sympati och ilska i efterhand - framför allt för att vuxna i skolan inte agerade när tjejer mobbade varandra - gjorde mig berörd. Det var så fint att kunna skicka en hälsning till min inre tafatta fjortonåring om att det finns minst en lite äldre person i skolan som hade höjt rösten å våra vägnar om hon vetat.

Har kursen betytt något för att du blivit klar med och fått din fackbok utgiven? Vad i så fall?

Ja, det gav mitt bokprojekt en annan stadga och struktur än vad jag hade kunnat skapa själv. Som de regelbundna textinlämningarna, textresponsen med klasskompisar och lärarnas uppmuntran att ta det hela på allvar och samtidigt - för vad är annars meningen med något? - ha roligt.

Skulle du kunna rekommendera kursen till andra?

Utan tvekan.

**************************************************************************

Är du intresserad av kursen som Johanna gick? Läs mer här.

**************************************************************************

Fakta: Johanna Wester

Yrke/sysselsättning: Föreläser om mänskliga rättigheter och skriver på min fjärde bok.

Tidager utgivna böcker: Romanen Nattsagor för sömnlösa (Natur & Kultur, 2013) samt den feministiska antologin Saker jag hade velat veta när jag var 15 (Norstedts, 2017) som jag var redaktör för tillsammans med Diana Olofsson.

Bostadsort: Vasastan i Stockholm.

Tid på Jakobsbergs folkhögskola: Jag har gått både den skönlitterära projektkursen och den facklitterära, så jag var elev 2014 och 2018.

Familj: Man och fyra månader gammal bebis.

Något som gör dig glad: Min unges närhet till glädje. Ofta vet jag inte exakt vad som orsakar de där skratten. Men, med Lundells ord, de är som solen i ansiktet på dödens spioner.

Med klasskamrater på Jakobsbergs folkhögskola under ett besök av författaren Josefin Olevik.

Med klasskamrater på Jakobsbergs folkhögskola under ett besök av författaren Josefin Olevik.

Författaren med kurskamrater på skolans  trapp VT/HT 2018.

Boken har blivit mycket uppmärksammad i media.

"'Det är så mycket skitsnack mellan kvinnor. Tjejer klarar inte av att samarbeta. Brudar är jämt falska mot varandra. Flickor kan inte leka tre!”
Vår kultur har många idéer om kvinnor som missunnsamma rivaler. Var kommer de fördomarna ifrån? Och vilken effekt får de?

I 'Catfight' söker Johanna Wester svar genom att titta på allt från nöjesvärlden och medierna till politiken, språket och historien. Inte heller hennes eget beteende undgår granskning.

Det här är en skarp genomgång av hur kvinnliga gemenskaper nedvärderas och förhindras, utan att vi ens tänker på det. Genom att avslöja myterna om kvinnor i grupp visar 'Catfight' hur vi kan hindra dem från att fortsätta gå i arv."

Beställ boken från förlaget. 

Se och hör Johanna prata om "Catfight" i Nyhetsmorgon.

Möt en i personalen
Angeli Sjöström Hederberg

Angeli Sjöström Hederberg

Lärare på Kooperativt ledarskap

Läs mer om

Senaste inläggen

Bra vara tvungen leverera text.

Ingela Hofsten, sedan många år verksam frilansjournalist, gick våren 2021 författarskolans skrivkurs med inriktning mot facklitteratur och sakprosa. Då arbetade hon med det manus som nu blivit boken "Swing it, Kai! Kai Gullmar – en av sin tids största schlagermakare". Biografin, som är Ingelas första bok, utgavs i år av Romanus & Selling. Läs mer

De bästa var när vi lyfte varandra i textsamtalen.

Saga Stigsdotter gick författarskolans grundkurs läsåret 2017–2018. Sedan dess har hon publicerat noveller i olika tidskrifter och antologier samt en erotisk novellsamling. Nu har hon även debuterat som romanförfattare. Läs mer

Jag fick värdefulla verktyg och struktur

När Jessica Haas Forsling gick på Jakobsbergs folkhögskolas författarskola arbetade hon med grunden till det manus som skulle bli den uppmärksammade biografin "Främmande fåglar. Jascha, mormor och jag", utgiven av Norstedts förlag. Läs mer

Våra mest lästa

Bra vara tvungen leverera text.

Ingela Hofsten, sedan många år verksam frilansjournalist, gick våren 2021 författarskolans skrivkurs med inriktning mot facklitteratur och sakprosa. Då arbetade hon med det manus som nu blivit boken "Swing it, Kai! Kai Gullmar – en av sin tids största schlagermakare". Biografin, som är Ingelas första bok, utgavs i år av Romanus & Selling. Läs mer

De bästa var när vi lyfte varandra i textsamtalen.

Saga Stigsdotter gick författarskolans grundkurs läsåret 2017–2018. Sedan dess har hon publicerat noveller i olika tidskrifter och antologier samt en erotisk novellsamling. Nu har hon även debuterat som romanförfattare. Läs mer

Jag fick värdefulla verktyg och struktur

När Jessica Haas Forsling gick på Jakobsbergs folkhögskolas författarskola arbetade hon med grunden till det manus som skulle bli den uppmärksammade biografin "Främmande fåglar. Jascha, mormor och jag", utgiven av Norstedts förlag. Läs mer

  • Jakobsbergs folkhögskola i sociala medier
  • Till bloggen
  • Instagram
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • Kontakta oss