• Till bloggen
  • Instagram
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • Kontakta oss

Skriv! – Projekt: Skönlitteratur

Textsamtal under en av skrivarkursens närträffar.    Foto: Anna Simonsson

Textsamtal under en av skrivarkursens närträffar. Foto: Anna Simonsson

En kreativ skrivarkurs i litterär gestaltning för dig som vill arbeta med ett manus till en egen skönlitterär bok. (Vill du istället skriva dokumentär, berättande sakprosa till en fackbok? Sök kursen "Skriv! – Berättande facklitteratur".) Alla genrer är välkomna: romaner, novellsamlingar, poesi, dramatik och teatermanus. Du söker in med projektbeskrivning, textprov och personligt brev. Du får bland annat handledning, respons, författarcoaching, webbinarier och videoföreläsningar. Kursen går på distans med två fysiska närträffar på skolan och webbinarium en halvdag per vecka. All övrig interaktion sker via Googles digitala plattform för utbildning. Start två gånger per läsår (höst och vår), halvfart, berättigar till CSN.

Vänligen läs noga igenom hela denna kursbeskrivning innan du skickar in din ansökan.

Skrivarkurs för arbete med eget skönlitterärt projekt

  • Distans och halvfart med CSN
  • Startar två gånger per läsår (höst och vår)
  • Möjlighet att gå två terminer (ansökan görs till en termin i taget)
  • Två obligatoriska närträffar, stående veckovisa webbinarier
  • All övrig undervisning och interaktion sker dagligen via Google Workspace
  • Handledning, responsgrupper, författarcoaching

Passion, kreativitet, disciplin

"Skriv! – Projekt: Skönlitteratur" på Jakobsbergs folkhögskola är för dig som har ett skönlitterärt bokprojekt du vill fördjupa dig i. Kursen erbjuder dig ett inspirerande och stödjande sammanhang där du i en trygg och pedagogiskt sammanhållen grupp får möjlighet att presentera, diskutera och utveckla ditt skrivande och ditt projekt. 

Vår vision med denna kurs är att stimulera dig till att komma i kontakt med din passion för skrivandet. Och att utifrån en inre motivation kunna släppa loss och underhålla ditt kreativa flöde. Vi uppmuntrar, stödjer och ger dig olika verktyg så att du kan skapa och upprätthålla den disciplin som behövs för att du ska kunna uppnå ditt mål med projektet. Du får genom bland annat författarcoaching hjälp med att formulera såväl mindre delmål som övergripande slutmål med kursen och ditt projekt.

I fokus står din vilja och de behov du och gruppen har för att komma framåt i arbetet. Din och dina kurskamraters skrivprocesser och den respons ni ger på varandras texter i responsgrupperna utgör kursens nav. Genom ett dynamiskt och kontinuerligt samarbete mellan lärare och kursdeltagare, i en inspirerande och kreativ atmosfär, söker vi de bästa tänkbara möjligheterna och lösningarna för ditt specifika projekt.

Alla genrer är välkomna; såväl poesi/dikter, dramatik/teater som prosa, romaner och noveller. Lärarna har flerårig erfarenhet av undervisning och handledning inom litterär gestaltning.

Kursmål och syfte

Med handledning, respons i grupp och coaching som pedagogisk grund innehåller kursen följande moment, delvis beroende på hur just ditt unika projekt ser ut:

  • Att med stöd av handledning, respons och coaching skriva, utveckla och bearbeta ett eget skönlitterärt projekt.

  • Att utveckla och fördjupa egna uttrycksformer vad gäller språk och stil.

  • Att få inspiration samt nya kunskaper och färdigheter inom litterär gestaltning genom att läsa, analysera och i grupp diskutera en skönlitterär och en skrivteoretisk bok.

  • Att aktivt bidra till den egna och gruppens process genom att ta och ge konstruktiv respons i syfte att finna lösningar och möjligheter att utveckla varje deltagares projekt.

  • Att träna sig i skrivandets hantverk och i litterär gestaltning.

  • Att med hjälp av handledning och författarcoaching se klart på din skrivprocess i nuläget, och utifrån detta sätta upp mål och delmål för arbetet med projektet.

Upplägg

Varje termin är upplagd som en distanskurs med två obligatoriska fysiska närträffar på skolan samt . Däremellan sker all undervisning och interaktion mellan kursdeltagare och lärare på internet, via den digitala plattformen Google Classroom. Plattformen är enkel och inga förkunskaper behövs. En del av interaktionen mellan deltagare och lärare är asynkron, vilket innebär att alla inte måste vara inloggade samtidigt. Lärare finns uppkopplad och är tillgänglig under schemalagd lektionstid. Den synkrona delen innebär att lärare och deltagare är uppkopplade i aktiv närvaro och i realtid.

Studietakten är på halvfart och kursen är studiemedelsberättigad (CSN på gymnasial nivå, vilket innebär att du inte förbrukar något av din CSN-kvot för högskola/universitet). Kursen startar på nytt varje termin och du har möjlighet att söka till max två terminer. Om du redan gått kursen en gång och vill söka till en andra termin, så gör du det på samma villkor som övriga sökanden, oavsett om de gått en termin tidigare eller inte.

Bildning i grupp

Observera att detta är en folkhögskolekurs. Det innebär att vi pegagogiskt jobbar mycket med interaktion och samtal, både deltagare sinsemellan och med lärare. En central del handlar om att delta aktivt i och bjuda in varandra i de olika projekten och skrivprocesserna. Denna kurs fungerar inte som en lektörstjänst eller ett stipendium där du helt och hållet kan ägna dig åt ditt egna skrivande och ingen annans.Är du ute efter lektörsutlåtanden och mer renodlad redaktörshjälp rekommenderar vi dig att söka det på annat håll.

Vi jobbar mycket med hela gruppens process utifrån folkhögskolans särskilda pedagogik där bildning och samtal är grunden.

Förutsättningar

Kursen förutsätter att du kan närvara fysiskt på de två obligatoriska närträffarna, den digitala heldagen, samt delta i de stående, veckovisa webbinarierna (se närmare information nedan) och är beredd att aktivt delta kontinuerligt i all undervisning och i kommunikation med läraren och de övriga kursdeltagarna i Google Classroom. 

Ett krav är att du har tillgång till en modern, välfungerande dator med stabil internetuppkoppling, webbkamera och möjlighet att göra utskrifter. Det är också helt avgörande att du avsätter den tid som behövs för ditt deltagande. Du måste kunna ägna minst 20 timmar per vecka åt kursen. Vidare förutsätts du vara beredd på att med vägledning kunna både ta emot och ge engagerad och konstruktiv textrespons i samarbete med dina kurskamrater. Du förväntas också delta aktivt och närvarande i samtliga kursmoment. Kursen är så pass krävande att vi avråder dig från att söka den om du har annan sysselsättning, såsom arbete eller studier, på mer än 50%.

Kursinnehåll

Responsgrupper: Två deadlines

Grundstommen i kursen utgörs av arbetet med egna och andras texter. Varje måndag morgon är det deadline för att posta en egen text i kursens virtuella klassrum, i den mindre responsgrupp du blir tilldelad och som består av 3–4 personer.* Därefter har du och de övriga i gruppen tid på er fram till torsdag morgon, då det är deadline för att ha postat responskommentarer till varandras texter. Utifrån responskommentarerna har sedan gruppen möjlighet att utveckla och fördjupa samtalen och diskussionerna kring texterna. Vissa responssamtal genomförs i videomöten. 

* Notera att detta inte är en grundkurs i den meningen att du får styrda skrivuppgifter att lämna in på måndgar för respons; i stället förväntas du lämna in en ny egen text varje vecka.

Handledning och författarcoaching

Med författarcoaching får du hjälp att på ett konstruktivt sätt lösa problem, ta dig förbi eventuella hinder och finna nya möjligheter att komma vidare i ditt skrivande och nå de mål du själv ställt upp för ditt projekt. 

Individuell texthandledning

I den individuella texthandledningen får du tillsammans med din tilldelade handledare på djupet diskutera egna texter som du skickat in i förväg. Här riktar vi in oss på rent skrivtekniska aspekter som språk, stil, dramaturgi/berättarstruktur, gestaltning och komposition. All handledning och coaching under kursens gång sker digitalt och i telefon.

Digitala seminarier och litteraturläsning

Du kommer att få läsa några böcker med anknytning till kursen; en skönlitterär bok i samband med ett författarbesök samt en bok som tar upp skrivandets hantverk och som du får diskutera i gruppsamtal. Vilka böckerna blir varierar från termin till termin.

Videoföreläsningar och stående webbinarier

En gång i veckan är du med i det stående webbinariet som är en del av kursens synkrona moment där hela gruppen interagerar med varandra och en lärare i realtid. Med några få undantag (se nedan) är dessa webbinarier schemalagda på …dagar mellan kl 10.00 och 12.00. Exempel på innehåll: Skrivövningar, föreläsningar, skriv-workshops med anknytning til ditt egna skrivande, samtal i mindre grupper och i helgrupp; textsamtal, författarcoaching och mycket mer. Vi har också ett obligatoriskt webbinarium för hela författarskolan under en heldag (se kursinformation) .

I videoföreläsningarna kommer du att få ta del av och diskutera olika ämnen som har med författandets konst att göra. Dessa kan handla om sådant som språk och stil, dramaturgi/berättarstruktur och komposition samt hur man blir sin egen författarcoach.

Ansökan och principer för antagning

Bifoga till ansökan ett personligt brev där du berättar om dig själv, ditt skrivande och varför du söker denna kurs. Skicka också med en projektbeskrivning på max två A4-sidor där du kort redogör för vad ditt projekt handlar om, hur det ser ut i nuläget och hur du vill arbeta med det (vi tar endast emot ansökningar för manus på svenska). Skicka med ett textprov från projektet på max två A4-sidor. Vi strävar efter att sätta samman en grupp som passar vårt arbetssätt och vår kursplan. Riktmärket för antal deltagare som tas in är 20. Vi vill hitta en utvecklingspotential i de texter du skickar och i din projektbeskrivning. Vi lägger också stor vikt vid det personliga brevet och dina motiv för att gå denna kurs.

Antagningsbesked skickas vanligen ut via mejl inom några veckor efter sista ansökningsdatum. Obs! Kolla även din skräppost då det händer att mejl från oss hamnar där.

Författarbesök

Varje termin bjuder på ett författarbesök då gruppen får möta en verksam författare som berättar om sitt författarskap och svarar på frågor. Exempel på författare som besökt kursen: Sofia Stenström, Malin Norrback, Sonia Hussain, Daniel Gustafsson, Ia Genberg, Sami Said, Balsam Karam, Johanna Frid, Mirja Unge, Jack Hildén, Anna Jörgensdotter, Tove Folkesson, Kristina Sandberg, Stefan Lindberg, Jonas Brun, Petra Backström, Flora Wiström, Emma Ångström m. fl.

Testimonials

Så upplevde vi författarskolan – ta del av vad tidigare deltagare sagt om kurserna genom att läsa vår blogg och ta del av testimonials där personer som gått våra kurser berättar om sina upplevelser.

Publicerade böcker av deltagare på författarskolan

Ett stort antal av dagens etablerade författare har gått eller går på Jakobsbergs Folkhögskolas författarskola. Här kan du se en historisk lista över några av dem, men de flesta samtida läser du om på författarskolans blogg. Vill du bli en av dem? Sök till författarskolan idag.

Texthandledare

Du kommer att tilldelas en handledare för personlig vägledning i ditt skrivande. Notera att vilka personer som handleder kan variera från termin till termin.

Linnea Svensson

Linnea Svensson är lärare  i såväl skönlitterärt som journalistiskt skrivande. Hon har själv gått skrivarkurs på folkhögskola och har studerat litteraturvetenskap. Linnea har en kandidatexamen i journalistik och har varit yrkesverksam som journalist i flera år, bland annat på Göteborgs-Posten och Sveriges Radio och som ljudredaktör, programledare och producent. På Jakobsbergs folkhögskolas författarskola undervisar i kreativt skrivande på grundkursen “Skriv! - poesi, prosa, dramatik”, handleder på projektkursen “Skriv! - Projekt: Skönlitteratur” samt är en av lärarna på skolans journalistkurs. Fritiden ägnar Linnea gärna åt yoga (hon är utbildad yogalärare) samt att läsa och hänga i naturen.

Julia Videgård

Julia Videgård arbetar under hösten 2026 som poesilärare på författarskolans grundkurs "Skriv! – Poesi, prosa och dramatik". Hon är även handledare på båda distanskurserna "Skriv! – projekt skönlitteratur! och "Skriv! – berättande facklitteratur". 

Julia har bland annat gått Biskops-Arnös författarskola och hon har tagit en master i Litterär Gestaltning vid Akademin Valand i Göteborg. Hon har även arbetat flera år som radio- och tevejournalist och gör emellanåt inhopp som lärare på skolans journalistutbildningar. 

Peter Fröberg Idling

Peter Fröberg Idling

Peter Fröberg Idling

Peter Fröberg Idling är författare och litteraturkritiker. Han debuterade 2006 med den dokumentära essäboken Pol Pots leende som har översatts till många språk, satts upp som pjäs i Berlin och nominerats till en av de 30 främsta sakprosaböckerna utgivna i Skandinavien under 2000-talet. Sedan dess har han givit ut flera romaner, bland annat Sång till den storm som ska komma (Natur & Kultur, 2012) som nominerades till International Dublin Literary Award  och Augustpriset. År 2020 utkom Nidamörkur, en rysare förlagd till södra Gotland, 2022 den populärhistoriska boken Röda khmererna samt barnboken Vad finns? Peter har flerårig erfarenhet som redaktör, frilansskribent och handledare på olika författarutbildningar.

Ansök här

Kursinformation

Studietakt

50 %, 1 termin (med möjlighet att söka till ytterligare en termin).

Kurstid VT 2026

7 januari – 16 juni

Obligatoriska närträffar

Heldagar på skolan

1: Tor 22/1 – fre 23/1

2: Tor 4/6 – fre 5/6

Obligatoriskt heldagswebbinarium hela författarskolan:

Ons 11/3 kl. 9.30–14.30

Stående veckovisa webbinarier:

• Start torsdag 8/1 med upprop och introduktion kl. 13.00–15.00.

• Därefter varje onsdag kl 10.00 – 12.00 med undantag för 25/2 och 8/4.

Avgifter

Bekräftelseavgift: 500 kr. Bekräftelseavgift räknas som ett förskott på terminsräkningen.

Terminsavgift: 1690 kr (faktura efter kursstart).

Ansökan

Ansökan ska ha kommit in till oss senast 15/11 till vårtermin respektive 15/4 till hösttermin. Referenser och betyg är inte nödvändiga. Bifoga dem om du anser att de har relevans för din ansökan (läs närmare information under "Ansökan och principer för antagning" längst ned på sidan). Vi behandlar endast fullständiga ansökningar och handleder uteslutande projekt som skrivs på svenska och av en enskildförfattare (kursupplägget tillåter inte medförfattare). Antagningsbesked skickas vanligen ut via mejl inom några veckor efter sista ansökningsdatum. Obs! Kolla även din skräppost då det händer att mejl från oss hamnar där. Vi har högt söktryck och inga möjligheter att ge några motiveringar till avslag. För övriga frågor, vänligen skicka mejl till kursansvarig.

Kursansvarig

Jonas Ask
jonas.ask@jakobsbergsfolkhogskola.se
073-674 84 64  

Mer information

» Information om ansökan och antagning

» Allmän information för alla kurser.

» Dokument för studerande.

Ansök här

Prenumerera

* indicates required
Möt en i personalen
Jonas Ask

Jonas Ask

Kursansvarig på Skriv! – Projekt: Skönlitteratur och Skriv! – Berättande facklitteratur

Läs mer om

Senaste inläggen

Ingen fattade vad jag menade

När Jonas Enander började på Jakobsbergs folkhögskolas författarkurs var han disputerad astrofysiker och ville skriva en folkbildande, populärvetenskaplig fackbok inom sitt ämne. Det blev två terminer på "Jakan" och sedan utgivning när hans bok ”Mörkret och människan - om svarta hål och vår plats på jorden” blev färdig och gavs ut 2024 av Albert Bonniers förlag. Boken blev en succé och Jonas har sedan dess varit en flitigt anlitad föreläsare och frilansande forskningskommunikatör och skribent som bland annat intervjuat nobelpristagare och astronomer världen över. I slutet av 2024 tilldelades Jonas av Svenska Akademien stipendium ur Gerard Bonniers donationsfond för "unga, lovande författare" och hans bok har nyligen översatts till engelska och givits ut i ett antal länder.Läs mer

William Älgebrinks debutroman får pris

När William Älgebrink gick på Jakobsbergs folkhögskolas författarskola arbetade han med det manus som skulle bli romanen "Huset vid Pärlälvens slut" (Romanus & Selling 2024). Under bokmässan i Göteborg tilldelades William priset Crimetime Award för årets bästa deckardebut. Läs mer

Peter Fröberg Idling får Bernadottepris

Peter Fröberg Idling, författare och kursansvarig för Författarskolans grundkurs på Jakobsbergs folkhögskola, har tilldelats det prestigefyllda Bernadottestipendiet. Priset delades ut ur kungens hand på slottet och innebär ett erkännande för Peters kommande bokprojekt om ett av Kambodjas mörkaste kapitel.Läs mer

Senaste nytt

Biträdande rektor, projekt och service

Vi söker dig som vill vara med och utveckla folkbildningen i en kreativ herrgårdsmiljö. Hos oss står hälsa, kultur, demokrati och hållbarhet i centrum.
Läs mer

18. oktober Göran Palm-seminariet

Tema: Göran Palm i Sverige, arbetet och klassamhället

Läs mer

  • Jakobsbergs folkhögskola i sociala medier
  • Till bloggen
  • Instagram
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • Kontakta oss