• Till bloggen
  • Instagram
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • Kontakta oss

"Jakobsbergs folkhögskola har betytt allt för min process"

Publicerad 13 feb 2020

Allmänt Författarskola

Elin Persson gick författarskolans grundkurs HT 2017 – VT 2018 och projektkurs VT 2019.

Elin Persson gick författarskolans grundkurs HT 2017 – VT 2018 och projektkurs VT 2019.

Elin Persson gick grundkursen "Skriv!–Poesi, Prosa, Dramatik" 2017–2018 och därefter projektkursen på distans, "Skriv!–Projekt: Skönlitteratur" VT 2019, på Jakobsbergs folkhögskolas författarskola. Under sin tid på skolan arbetade hon med det manus som skulle bli romanen "De afghanska sönerna" och som nu givits ut i bokform (Bonnier Carlsen 2020). Releasen hölls på Gamla stans bokhandel i Stockholm och arrangerades av författaren och förlaget.

Många stod i kö för att få sitt exemplar av boken signerat.

Många stod i kö för att få sitt exemplar av boken signerat.

Vi hörde av oss till Elin och ställde några korta frågor.

Stort grattis till boksläpp och romandebut! Hur känns det nu?

Tack snälla! Det känns befriande att jag inte längre kan gå in i dokumentet och redigera. Det som står det står. Det är också något alldeles särskilt med att hålla boken i fast form. Tänk att alla de här orden fanns inuti mig, det är märkligt. 

Kan du berätta lite om boken?

Rebecka är 19 år och börjar jobba på ett HVB-hem för ensamkommande barn och ungdomar. Där får hon ansvaret över en avdelning med tre killar från Afghanistan som heter Zaher, Hamid och Ahmed. Det är dessa personer som vi får följa, deras väntan på beslut från migrationsverket och vardagen runt omkring. Det är både en arbetsskildring om hur det är att arbeta på ett hvb-hem och en uppväxtskildring om att gå i skolan och integreras i ett nytt samhälle, samtidigt som man väntar på ett beslut från migrationsverket.

För några år sedan gick du här på författarskolan. När du bestämde dig för att söka till kursen, vad var det du tänkte att du behövde hjälp med?

Jag hade länge skrivit på egen hand, men saknade ett sammanhang där jag kunde prata om text. Jag ville också veta praktiska delar: Hur gör man för att skriva något längre? Hur tar man kontakt med förlag? sådana saker.

Jag fick ett skrivande sammanhang genom de klasskompisar som jag hade. De har inspirerat mig och gett mig otroligt värdefull respons på texter jag skrivit. Många av dem har jag kvar, när vi ses pratar vi mycket om skrivande, ibland skickar vi text till varandra och ger respons.

Jag fick också vägledning i att genomföra ett längre projekt. Och jag förstod att det viktigaste är att hitta ett tema som man känner starkt för, att våga bryta mot regler och gå till det i skrivandet som man själv dras mot. Allt det hittade jag genom handledning av lärare, skrivövningar, i läsandet och genom att skapa plats för skrivandet i vardagslivet.

Vad fick du ut av kursen som helhet?

Grundkurserna gav mig ett självförtroende i skrivandet, jag förstod hur viktigt skrivandet är för mig och att det är något som jag vill hålla på med mer än bara ibland. Att regelbundet lägga tid på att skriva är mitt bästa tips.

Projektkursen gav mig tid till att färdigställa den romanen som jag påbörjat. Jag använde de resurser som erbjöds, handledning, textinlämning och jag vågade skicka in texter som jag var osäker på. Det är mitt andra bästa tips. Att våga visa den text som man har skrivit som man behöver hjälp med. Ibland fick jag känslan av att jag ville skicka in en text för respons som jag tyckte att jag hade lyckats med, men vad gav det mig? Självförtroende, men det är inte det som hjälper texter framåt. Det är framåtrörelsen, att hela tiden röra sig framåt i texten.

Något särskilt minne du bär med dig?

Det som dyker upp i mitt minne är den första stora textuppläsningen som vi hade inför skolan på Britas Café (en samling för hela skolan). Jag vet att jag hade svårt att sova flera nätter och var så nervös inför att läsa upp min text inför andra människor. Det var också en text som betydde väldigt mycket för mig. Jag minns att hela klassen var stressad och orolig men sedan gick vi upp en efter en och läste våra texter. Det fanns en sådan kraft och sårbarhet i det som jag aldrig glömmer.

Har tiden på Jakobsbsergs folkhögskola betytt något för att du blivit klar med och fått din roman utgiven? Vad i så fall?

Jakobsbergs Folkhögskola har betytt allt för min process, min bok hade varken blivit färdigställd eller utgiven om jag inte hade gett mig själv den tiden att gå utbildningen. Det finns så otroligt kompetenta lärare på kurserna och att umgås dagligen med skrivande människor gjorde att jag vågade satsa och tro på mitt projekt.

Skulle du kunna rekommendera kursen till andra?

Jag skulle rekommendera kursen till dig som vill skriva mer. Jag hade haft en dröm sedan jag var barn om att bli författare, när jag tog studenten intalade jag mig själv om att jag aldrig skulle kunna bli det. Jag sökte in på en universitetsutbildning och förlikade mig med att jag sedan skulle arbeta med det.

När jag sedan tog examen fanns drömmen om att skriva en bok kvar och jag tänkte att jag skulle ge det ett enda försök att göra något av mitt skrivande och om jag inte lyckades så lovade jag mig själv att ge upp den drömmen. Jag sökte in på Jakobsbergs Folkhögskola och kom in. Ett och ett halvt år senare hade jag skrivit på kontraktet om att ge ut min första bok. Idag vet jag att jag kan göra både och, jobba med något som ger en ekonomisk trygghet och ta mitt skrivande på allvar.

**************************************************************************

Är du intresserad av kursen som Elin gick? Läs mer här.

**************************************************************************

Fakta: Elin Persson

Ålder: 27
Yrke/sysselsättning: Jobbar 80 % inom Kriminalvården, skriver 20 % och går Monika Fagerholms hemliga skrivskola.
Bostadsort: Umeå
Tid på Jakobsbergs folkhögskola: 2017–2018 på grundkursen, därefter projektkursen VT 2019.
Familj: Sambo och en katt
Något som gör dig glad: Att äntligen få bo norrut. Stillheten här är otrolig.

Författarens tack till lärarna och skolan.

Författarens tack till lärarna och skolan.

Elin med författarskolans lärare Hanna-Linnea Rengfors och Gunnel Ottenby

Elin med författarskolans lärare Hanna-Linnea Rengfors och Gunnel Ottenby

Vänner i vimlet: Mathilda Nilsson, Linn Ragnarsson och Saga Stigsdotter.

Vänner i vimlet: Mathilda Nilsson, Linn Ragnarsson och Saga Stigsdotter.

Linnea Garli, Isabelle Löf och Hanna-Linnea Rengfors.

Linnea Garli, Isabelle Löf och Hanna-Linnea Rengfors.

Författaren med Sara Edström som formgivit bokens omslag.

Författaren med Sara Edström som formgivit bokens omslag.

Sara Kyhlstedt, pressansvarig på förlaget, med författaren.

Sara Kyhlstedt, pressansvarig på förlaget, med författaren.

Möt en i personalen

Jonas Ask

Kursansvarig på Skriv! – Projekt: Skönlitteratur och Skriv! – Projekt: Facklitteratur

Läs mer om

Senaste inläggen

Bra vara tvungen leverera text.

Ingela Hofsten, sedan många år verksam frilansjournalist, gick våren 2021 författarskolans skrivkurs med inriktning mot facklitteratur och sakprosa. Då arbetade hon med det manus som nu blivit boken "Swing it, Kai! Kai Gullmar – en av sin tids största schlagermakare". Biografin, som är Ingelas första bok, utgavs i år av Romanus & Selling. Läs mer

De bästa var när vi lyfte varandra i textsamtalen.

Saga Stigsdotter gick författarskolans grundkurs läsåret 2017–2018. Sedan dess har hon publicerat noveller i olika tidskrifter och antologier samt en erotisk novellsamling. Nu har hon även debuterat som romanförfattare. Läs mer

Jag fick värdefulla verktyg och struktur

När Jessica Haas Forsling gick på Jakobsbergs folkhögskolas författarskola arbetade hon med grunden till det manus som skulle bli den uppmärksammade biografin "Främmande fåglar. Jascha, mormor och jag", utgiven av Norstedts förlag. Läs mer

Våra mest lästa

Bra vara tvungen leverera text.

Ingela Hofsten, sedan många år verksam frilansjournalist, gick våren 2021 författarskolans skrivkurs med inriktning mot facklitteratur och sakprosa. Då arbetade hon med det manus som nu blivit boken "Swing it, Kai! Kai Gullmar – en av sin tids största schlagermakare". Biografin, som är Ingelas första bok, utgavs i år av Romanus & Selling. Läs mer

De bästa var när vi lyfte varandra i textsamtalen.

Saga Stigsdotter gick författarskolans grundkurs läsåret 2017–2018. Sedan dess har hon publicerat noveller i olika tidskrifter och antologier samt en erotisk novellsamling. Nu har hon även debuterat som romanförfattare. Läs mer

Jag fick värdefulla verktyg och struktur

När Jessica Haas Forsling gick på Jakobsbergs folkhögskolas författarskola arbetade hon med grunden till det manus som skulle bli den uppmärksammade biografin "Främmande fåglar. Jascha, mormor och jag", utgiven av Norstedts förlag. Läs mer

  • Jakobsbergs folkhögskola i sociala medier
  • Till bloggen
  • Instagram
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • Kontakta oss