• Till bloggen
  • Instagram
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • Kontakta oss

"Jag fick träffa talangfulla människor som brann för skrivande på samma sätt som jag själv"

Publicerad 24 mar 2021

Allmänt Författarskola

Foto: Magnus Liam Karlsson

Foto: Magnus Liam Karlsson

Mitch Fredriksson gick författarskolans grundkurs 2009–2010 och projektkurs våren 2018 då han skrev på det manus som skulle bli hans debutroman ”Fail”. Nu är romanen utgiven av Rabén&Sjögren och dessutom nominerad till priset "Slangbellan" för bästa ungdomsbok 2020.

Vi hörde av oss till Mitch och ställde några korta frågor.

Stort grattis till romandebuten i höstas och nu nomineringen till Slangbellan för bästa ung-vuxen-bok 2020! Hur känns det? 

Tack! Det känns fantastiskt roligt och smickrande, samtidigt som det känns väldigt surrealistiskt. Jag håller fortfarande på att smälta att min roman finns i bokaffärer och på bibliotek. Det är en dröm som jag haft så länge att det är svårt att förstå att den faktiskt slagit in. Att boken dessutom blir nominerad till ett pris känns helt otroligt!

Vill du berätta lite kort om boken?

Boken handlar om en sextonårig tjej som heter Kattis. Hon är den populäraste på sin skola och befinner sig högst upp i en hierarki där yta och status är allt. Och man kanske ska tillägga att det inte är genom att vara snäll och sympatisk som hon hamnat där. Kattis har dock en svaghet och det är att hennes audition till Idol inte gått så bra som hon gett sken av till alla. De första sidorna i boken får vi följa hur hennes hopp om att auditionen inte ska visas släcks och hur livet som en följd av detta rasar samma. Det som följer är en successiv spiral rakt ner i mörkret. 

Vad gillar du mest med att skriva för unga vuxna?

Det jag gillar mest med att skriva för unga vuxna är att saker får kännas väldigt mycket och faktiskt spela roll, stort som smått. Detta är något som jag ofta saknar med böcker riktade till vuxna. Ända sedan jag började skriva har jag bara varit intresserad av att skriva ungdomsböcker och jag har svårt att tänka att jag nån gång skulle vilja skriva något annat än detta.

Finns det några utmaningar med det? Vilka?

Den största utmaningen är såklart autenticitet. Man vill ogärna att det ska kännas som att det är någon i trettioårsåldern som sitter och skriver något med helt fel ”röst” och ett föråldrat språkbruk. Detta är särskilt viktigt när det är skrivet i första person och såklart även i dialoger. Samtidigt tänker jag att detta är omöjligt att lyckas med helt, och att man kanske kan maskera det med starka karaktärer, en bra berättelse och mycket känslor.

Du har tidigare gått här på författarskolan, både grundkurs och projektkurs. När du bestämde dig för att söka till grundkursen, vad var det du tänkte att du behövde hjälp med?

Jag bestämde mig för att söka till grundkursen 2009. Våren när jag skickade in ansökan hade jag precis läst klart på komvux och det enda jag visste var att jag antingen ville skriva romaner eller spela kompgitarr i ett band, allra helst båda två. Det var en rätt ensam period i mitt liv och jag saknade ett sammanhang att höra hemma i. Jag ville träffa andra människor med samma intressen som jag själv och gärna få prova på att skriva många olika typer av texter och utvecklas i detta.

Och projektkursen?

När jag sökte till projektkursen var jag i startgroparna av att skriva på det som skulle bli Fail. Jag kände att jag hade börjat få en tydlig riktning igen i mitt skrivande, och att jag återgick till att bara skriva om det som jag kände var viktigt just då. Det var ett väldigt lustfyllt skrivande där jag längtade efter att få veta mer om mina karaktärer, deras relationer och att få utforska olika stämningar. Det jag ville ha hjälp med var att få in mycket idéer och input i ett tidigt skede i skrivandet och att förstå att allt inte var så statiskt, samt att få riktiga deadlines som kunde hålla igång skrivandet.

Fick du hjälp med det och i så fall hur?

Båda kurserna var otroligt lärorika och roliga för mig. Det bästa var att jag fick träffa massa talangfulla människor som brann för skrivande på samma sätt som jag själv gör. Den genuina viljan som fanns från lärare och kursare att hjälpa till och komma med förslag och feedback var fantastiskt och överträffade alla mina förväntningar.

Vad fick du ut av tiden på författarskolan som helhet?

Jag har fått så mycket från kurserna att det är svårt att sammanfatta på något sätt, men det jag är extra glad för är att jag lärde mig att våga visa texter som inte var färdiga, som var pinsamma eller fick mig att känna mig utsatt på något sätt. Jag också glad att jag lärde mig att se skrivande mer som en process och upptäckte hur kul det var att jobba med en text över tid, att det fanns så många dimensioner man inte hade nån aning om när man började. 

Något särskilt minne du bär med dig, som du känner betytt extra mycket?

Jag bär med mig väldigt många fina minnen, särskilt från grundkursen, då jag bodde på skolans internat med fyra underbara klasskamrater. Det var ett av mina bästa och roligaste år, då jag verkligen fick chansen att umgås med likasinnade och ägna hela min tid åt skrivandet. 

Det finns också många minnen från textsamtal som betytt mycket. Ett sådant var när Gunnel (vår lärare) läste en scen ur en pjäs jag hade skrivit och i princip strök 80% av dialogen. Det var fantastiskt att se. Hon var så skicklig på att hitta det väsentliga att det var smått skrämmande. Det betyder oerhört mycket för mitt skrivande än idag, att verkligen försöka att stryka och bara behålla det viktiga.

Har kursen betytt något för att du blivit klar med och fått din roman utgiven? Vad i så fall?

Kurserna har skapat en stabil grund för mig som skrivande person. Jag har genom dem bildat en uppfattning om hur jag vill skriva och varför, och det är ovärderligt! Det är också svårt att föreställa sig hur romanen hade sett ut utan tidig input från mina klasskamrater på projektkursen. Tove Folkesson (min handledare) läste också stora delar av tidiga utkast och jag har svårt att tänka att jag hade kunnat skruva till berättelsen på det sätt jag ville utan våra diskussioner.

Skulle du kunna rekommendera författarskolan till andra?

Jag rekommenderar den gärna till alla som har ett intresse av att skriva. Lärarna och handledarna är fantastiska! Det är också enormt lärorikt att få ägna så mycket tid åt att skriva och dela tankar om sina egna och andras texter.

**************************************************************************

Är du intresserad av kurserna som Mitch gått? Läs mer här.

**************************************************************************

Foto: Magnus Liam Karlsson

Foto: Magnus Liam Karlsson

Fakta: Mitch Fredriksson

Ålder: 34

Yrke/sysselsättning: Kundservice.

Bostadsort: Uppsala.

Familj: Fästmö, mamma, pappa och två syskon. 

Tid på Jakobsbergs folkhögskola: 2009-2010 och våren 2018.

Något som gör dig glad: Att få höra ringduvans fina sång igen efter tystnaden under vintern.

Mitch tillsammans med kurskamrater på skolans trapp.

Mitch tillsammans med kurskamrater på skolans trapp.

"Av alla tusentals auditions, varför var dom tvungna att visa just min?

När Kattis blir offentligt förnedrad i en artisttävling i teve rasar hennes värld. Hon har varit skolans drottning och styrt både vänner och fiender med järnhand, nu ser hennes fiender chansen att störta henne. En hatkampanj drar igång, men Kattis tänker inte backa. Hon tänker ta tillbaka det som är hennes, till varje pris ..."

(Hämtat från förlagets hemsida.)
Mitch med kurskamrater på ett första möte i responsgruppen.

Mitch med kurskamrater på ett första möte i responsgruppen.

Möt en i personalen
Camilla Italiener, lärare Hälsoutvecklare, allmän kurs

Camilla Dahlin Italiener

Kursansvarig på hälsoutvecklare och kurator

Läs mer om

Senaste inläggen

Bra vara tvungen leverera text.

Ingela Hofsten, sedan många år verksam frilansjournalist, gick våren 2021 författarskolans skrivkurs med inriktning mot facklitteratur och sakprosa. Då arbetade hon med det manus som nu blivit boken "Swing it, Kai! Kai Gullmar – en av sin tids största schlagermakare". Biografin, som är Ingelas första bok, utgavs i år av Romanus & Selling. Läs mer

De bästa var när vi lyfte varandra i textsamtalen.

Saga Stigsdotter gick författarskolans grundkurs läsåret 2017–2018. Sedan dess har hon publicerat noveller i olika tidskrifter och antologier samt en erotisk novellsamling. Nu har hon även debuterat som romanförfattare. Läs mer

Jag fick värdefulla verktyg och struktur

När Jessica Haas Forsling gick på Jakobsbergs folkhögskolas författarskola arbetade hon med grunden till det manus som skulle bli den uppmärksammade biografin "Främmande fåglar. Jascha, mormor och jag", utgiven av Norstedts förlag. Läs mer

Våra mest lästa

Bra vara tvungen leverera text.

Ingela Hofsten, sedan många år verksam frilansjournalist, gick våren 2021 författarskolans skrivkurs med inriktning mot facklitteratur och sakprosa. Då arbetade hon med det manus som nu blivit boken "Swing it, Kai! Kai Gullmar – en av sin tids största schlagermakare". Biografin, som är Ingelas första bok, utgavs i år av Romanus & Selling. Läs mer

De bästa var när vi lyfte varandra i textsamtalen.

Saga Stigsdotter gick författarskolans grundkurs läsåret 2017–2018. Sedan dess har hon publicerat noveller i olika tidskrifter och antologier samt en erotisk novellsamling. Nu har hon även debuterat som romanförfattare. Läs mer

Jag fick värdefulla verktyg och struktur

När Jessica Haas Forsling gick på Jakobsbergs folkhögskolas författarskola arbetade hon med grunden till det manus som skulle bli den uppmärksammade biografin "Främmande fåglar. Jascha, mormor och jag", utgiven av Norstedts förlag. Läs mer

  • Jakobsbergs folkhögskola i sociala medier
  • Till bloggen
  • Instagram
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • Kontakta oss