• Till bloggen
  • Instagram
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • Kontakta oss

Teater Hatten på Kafé Jakan

Publicerad 2013-09-09

Den här gången blev det Kafé Jakan ute i det gröna. På gräsmattan bakom huvudbyggnaden Himlen satte Teater Hatten upp pjäsen Cayennepeppar, skriven av den franske författaren René de Olbadia.

I pjäsen får vi möta Celestine och Cassius, två straffångar som arbetar i ett vägbygge i det franska Guayana. Under pjäsens gång resonerar de båda fångarna om deras liv, förhoppningar och nederlag.

Efter föreställningen fick vi tillfälle att prata med de två skådespelarna, Martin Preisler (Celestine) och Ale Ottenby (Cassius).

Vilka är Teater Hatten?

Ale: Teatersällskapet har två permanenta medlemmar varav en är ansvarig för att organisera och hålla i allting. Varje sommar framför vi föreställningar och i samband med detta pratar vi med folk vi vill jobba med. Vi använder dock samma regissör och förra året var vi till exempel fem skådespelare totalt, men i år bara två stycken. Nästa år siktar vi på att vara fem skådespelare igen. Det varierar beroende på föreställningen och inget är spikat i förväg.

Hur länge har ni varit aktiva inom teatern?

Martin: Det började med att vi uppträdde på Långholmen, på nuvarande Teater Hatten, där vi framförde pjäsen En midsommarnattsdröm. Teater Hatten har en bra scen och den är billig att hyra. Det var främst därför vi valde att börja uppträda där, utöver faktumet att sommarteater är mycket trevligt.

Hur ser ni på framtiden?

Ale: Tanken med Teater Hatten är att det ska vara tio nya föreställningar varje år på Långholmen. Det är väldigt svårt att få jobb som skådespelare och därför försöker vi ha projekt som kan hålla oss sysselsatta och aktiva. Detta erbjuder oss en möjlighet att skapa egna arbetstillfällen. Om vi hade fått jobb som skådespelare så hade vi inte arbetat på det här sättet. Det är väldigt kul men samtidigt är det slitsamt och föreställningarna och förberedelserna tar väldigt många timmar i anspråk.

Pjäsen kändes väldigt aktuell. Varför valde ni den?

Ale: Pjäsen är skriven år 1963, men vi kände att den är väldigt tidlös och aktuell även idag. När vi läste texten så tilltalade den oss direkt. Det räcker ofta att bara bläddra lite i en pjäs för att se om det är en pjäs som vill ställa upp. Denna pjäs var mycket rolig och handlar i princip om två knasiga killar. Vi hittade mer med tiden som vi kunde utveckla med pjäsen och kände att vi hade hittat en tidlös pjäs.

Hur bestämmer ni er för en pjäs?

Ale: Vi söker efter lekfullhet i en pjäs. Det handlar om en känsla man får och man känner snabbt om en pjäs är bra eller inte. Vi behöver inte vara helt övertygade från första början, men det måste finnas något att utveckla. Man läser manuset och kan sedan bygga upp pjäsen under resans gång.

Slutet är kanske lite överraskande. Varför dödar Celestine sin kompis Cassius?

Ale och Martin: Vår tolkning av pjäsen är att Cassius blir galen och får spel, eftersom han har tappat viljan att leva, vilket resulterar i att hans kamrat dödar honom i form av ett barmhärtighetsmord. Innan dess föreslår han att de ska fly, men Cassius har inte längre orken och viljan som krävs. Det enda alternativet för Celestine blir då att befria Cassius plågade själ.

Av: Piotr Lukaszyk och Albert Herranz

Möt en i personalen
Eva Pettersson

Eva Pettersson

Skolsekreterare/administratör

Läs mer om

Senaste inläggen

Bra vara tvungen leverera text.

Ingela Hofsten, sedan många år verksam frilansjournalist, gick våren 2021 författarskolans skrivkurs med inriktning mot facklitteratur och sakprosa. Då arbetade hon med det manus som nu blivit boken "Swing it, Kai! Kai Gullmar – en av sin tids största schlagermakare". Biografin, som är Ingelas första bok, utgavs i år av Romanus & Selling. Läs mer

De bästa var när vi lyfte varandra i textsamtalen.

Saga Stigsdotter gick författarskolans grundkurs läsåret 2017–2018. Sedan dess har hon publicerat noveller i olika tidskrifter och antologier samt en erotisk novellsamling. Nu har hon även debuterat som romanförfattare. Läs mer

Jag fick värdefulla verktyg och struktur

När Jessica Haas Forsling gick på Jakobsbergs folkhögskolas författarskola arbetade hon med grunden till det manus som skulle bli den uppmärksammade biografin "Främmande fåglar. Jascha, mormor och jag", utgiven av Norstedts förlag. Läs mer

Senaste nytt

14 maj: Magnus Gertten föreläser om sin Cornelis-film

Välkommen till ett gratis kvällsevent på Jakobsbergs folkhögskola. Alla är välkomna!
Läs mer

29 april: Demokrati och den skrivande kvinnan från Sverige till Saudiarabien

Välkommen till ett samtal den 29 april kl 18.00 om den skrivande kvinnan och demokratin med författaren och journalisten Hana Al-Khamri . Den skrivande kvinnan har genom historien, oavsett hemvist, mött liknande utmaningar. Från Saudiarabien till Sverige har skrivande kvinnor ansetts oanständiga, tvingats att skriva under pseudonym och berövats rätten att uttrycka sig.Läs mer

  • Jakobsbergs folkhögskola i sociala medier
  • Till bloggen
  • Instagram
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • Kontakta oss